11. Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Cevapları 125-136 Deneme

Posted on
  • 21 Aralık 2012 Cuma
  • by
  • çalışma kitabı cevapları
  • in
  • Etiketler:

  • 11. Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Cevapları 125-136 Deneme
    İlk üç soruyu kendi düşüncelerinize göre cevaplayınız.
    deneme :  1 )  Denemek işi, sınama, tecrübe
    Cümle 1: Bunun deneme olduğunu müdürden başka kimseye söylemediği için, ilk deneme fabrikayı biribirine kattı. - H. Taner
    2 )  ( İsim ) Son biçimi bulmamış, taslak durumunda olan eser
    Cümle 1: İlk gençliğimin şiir denemeleri... - Y. Z. Ortaç
    Cümle 2: İlk yazı denemelerim için gazete bulmaya çalışıyorum. - F. R. Atay
    3 )  ( Edebiyat ) Herhangi bir konuda yeni ve kişisel görüşlerle bezenmiş bir anlatım içinde sunulan düz yazı türü
    SAYFA 127
    1.etkinlik:
    DENEMELERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
    Yaşam içindeki her şey denemenin konusu olabilir.
    Deneme yazarı okuyucuya iletmek istediği fikri bilimsellikten uzak, ispatlama amacı gütmeden, etkileyici bir üs­lupla anlatır, ortaya koyar.
    Denemede, yazar kendi kendisiyle konuşuyormuş gibi bir anlatımı tercih eder.
    Denemede bir sonuca ulaşmak önemli değildir.(edebiyat fatihi'nden alıntıdır.) Denemenin inandırıcılığı kanıtlardan, belgelerden değil, anlatı­mındaki samimiyetten gelir.
    Deneme yazarı konusunu işlerken bir düşünceden diğerine sıçrayıverir. Makalede olduğu gibi bir düşünsel dü­zenin katı kalıpları içine hapsolup kalmaz.
    Denemede yazarın kendi beni ortaya çıkar. Çünkü deneme yazarı, her olaya, her duruma "ben"i açısından bak­maktadır.
    2.ETKİNLİK:
    "Yaşama Öğretisi" metninde yazar son derece samimi, akıcı, lirik ve anlaşılır bir dil kullanmıştır.
    SAYFA 128
    3.ETKİNLİK:
    Yaşama Öğretisi adlı metnin yazılış amacı yaşama öğretisi konusunda okuyucuyu düşündürmektir.
    "Olgu ve Düşünce" adlı metinde "Yaşama Öğretisi" metnine göre daha ağır ve ciddi terim(edebiyat fatihi)  ve kavramların yer aldığı bir dil ve anlatım kullanılmıştır.Yaşama Öğretisi metninde yazarın samimi, içten ve yalın bir anlatımı vardır.
    Seçilen sözcükler, kullanılan ifadeler ,hedef kitleye ve metnin yazılış amacına uygun olmak durumundadır .
    SAYFA 131
    4.ETKİNLİK:

    Denemeler, konularına ve yazılış amaçlarına göre şu şekilde gruplandırılabilir:
    Kişisel duyarlılık ve dikkatleri konu alan denemeler
    Öğretici ve eleştirel denemeler
    Sosyal ve felsefi konularda bireysel düşünceyi ifade eden denemeler
    "Kültürlü İnsanlar" (edebiyat fatihi'nden alıntıdır.) metni yazarın sosyal bir konuda bireysel düşüncesini ifade etmek için yazılmıştır.
    Muşmula İle Köpek metni ise eleştirel bir amaçla yazılmıştır.
    Metinlerde konuya yaklaşım biçimi yazarın söyleyişini etkilemiştir.
    5.ETKİNLİK:
    "Huzura Götüren Yol" metni okuyucuyla konuşuyormuş gibi yazılmıştır."Yaşama Öğretisi" adlı metinse ben merkezlidir.
    SOHBET-DENEME FARKI
    Sohbette yazarın okuyucuyla konuşuyormuş gibi bir tavrı vardır.Denemede ise yazarın kendi kendisiyle konuşuyormuş gibi bir tavrı vardır.
    Sohbette nüktelerden,(edebiyat fatihi'nden alıntıdır.) halk söyleyişilerinden ve fıkralardan yararlanılır.Sohbetin dili ve anlatımı yalındır.Denemede ise daha ciddi bir dil kullanılır.
    Sohbette kısa ve yüzeysel bir anlatım vardır, denemede ise derinlemesine bir anlatım vardır.
    Sohbette okuyucu (edebiyat fatihi'nden alıntıdır.) etkileme,yazarın kendi düşüncesi doğrultusunda okuyucuyu yönlendirme çabası vardır, denemede bir amaç yoktur.
    6.ETKİNLİK:
    İYİ BİR DENEME YAZARININ ÖZELLİKLERİ
    İyi bir deneme yazarı olay, olgu, durum ve eşyalarda sıradan insanların  farkına varamadığı ayrıntıları, dikkat etmediği hususları, incelikleri, güzellikleri, harikaları, olağanın altında yatan olağanüstülükleri görebilen, hissedebilen, düşüncesiyle ve tecrübeleriyle onları (edebiyat fatihi'nden alıntıdır.) okuyucular için ilginç gelebilecek şekilde yazıya dökebilen insandır. Sıradan insanın ‘baktığı’ şeyi deneme yazarı ‘görür’.
    iyi bir deneme yazarı.(edebiyat fatihi'nden alıntıdır.)   dili doğru ve güzel kullanmalıdır.
    Gerekli kültür birikimine.(edebiyat fatihi'nden alıntıdır.)  sahip olmalıdır.
    Düşünce dünyası gelişmiş olmalıdır.
    Kendi doğru dışında da doğrular olabileceğini bilmelidir.
    SAYFA 132:
    METİNLERDEKİ ANLATIM TÜRLERİ VE BU ANLATIM TÜRLERİNE ÖRNEKLER:
    Metinlerde verilen paragraflarda açıklayıcı, öyküleyici ve betimleyici anlatım kullanılmıştır.Örnekler:
    Öyküleyici anlatım: "Erkenden kalkmıştım.Perdeleri araladığımda günün yeni ışığını ayırt ettim..."
    Betimleyici anlatım: "Tepemizde bunaltmayan bir mayıs güneşi vardı.İstasyona giden toprak yola..." ; metnin verilen 2.paragrafında açıklayıcı anlatım vardır.
    FARKLI ANLATIM TÜRLERİYLE OLUŞTURULMUŞ METİN ÖRNEKLERİ




    Kullanılan Anlatım türü
    Bu anlatım türüne örnekler

    Betimleyici
    anlatım
    Kırış kırış bir yüz... Altmış yılın çizgileri... Askerlikten kalma bir kurşun yarası izi... Çukura kaçmış çakır gözler... Dünyanın kahrına dayanmaya çalışan, gelecekten umudu kalmamış bir adam.


    Öyküleyici
    anlatım
    Yatağın altında yeşil, tahtadan bir sandık duruyordu. Onu açtım. Az daha sevincimden haykıracaktım. Annemin bir hafta önce İstanbul'dan gönderdiği hediyeler içinde çıkan kaşağı pırıl pırıl parlıyordu. Hemen kaptım. Tosun'un yanına koştum. Karnına sürtmek istedim. Rahat durmuyordu.
    Açıklayıcı anlatım

    Edebiyat
    Fatihi
    Divan edebiyatı Arap ve Fars edebiyatının Türk edebiyatındaki uzantısıdır.  Hem içerik hem de biçim yönünden tam bir taklittir Divan edebiyatı. İşlenen konulara doğru düzgün bir konu eklenmemiştir. Biçim için de geçerlidir bu. Divan şairi, bu açmazdan kurtulmak için söz oyunlarına başvurmuştur. Bu nedenle Divan edebiyatı bir marifet gösterme edebiyatıdır.

    Tartışmacı Anlatım
    Edebiyat
    Fatihi
    Kimi sanatçılar, sanatın amacını içerik olarak görür. Onlara göre iletecek bir şeyi olmayan, tek satır bile yazmamalı. Kimileri ise sanatı biçim olarak algılar. Onlara göre güzel olmayan hiçbir şey sanatsal değildir. Oysa sanatta içerikle biçim etle tırnak gibidir.
    Lirik anlatım
    Ağlasam sesimi duyar mısınız,
    Mısralarımda;
    Dokunabilir misiniz,
    Gözyaşlarıma, ellerinizle?


    Düşsel anlatım
    Edebiyat Fatihi
    Hâlâ havada uçmaktaydı Atreju. Kırmızı pelerini arkasında coşkun kıvrımlarla dalgalanıyor, deri bir kemerle yatırdığı simsiyah kıvırcık saçları rüzgârın etkisinde uçuşuyordu. Beyaz uğur ejderhası Fuchur (Fuchır), gökyüzündeki dağınık bulutların ve sisin arasından ağır ağır, dalgalana dalgalana uçmaktaydı. Bir aşağı, bir yukarı; bir aşağı, bir yukarı...
    Emredici Anlatım
    Şu üç kişiye; yani cahiller arasındaki alime, zengin iken fakir düşene ve hatırlı iken, itibarını kaybedene acı! Unutma ki, yüksekte yer tutanlar, aşağıdakiler kadar emniyette değildir.

    Söyleşmeye Bağlı Anlatım
    GÖZLEM EVİ MÜDÜRÜ - (Güler.) Vaktiniz varsa hay hay!
    YOLCU - (Ağlamaklı) Yok, ne yazık ki, vaktin yok. Çok geç kaldım.
    GÖZLEM EVİ MÜDÜRÜ - Çok geç kaldınız!
    ARABACI - Bey, hemen gidelim! Ben yıldız da gösteririm size!
    YOLCU - (Azarlar.) Görmüyorum dedim yahu, göz doktoru musun sen?




    SAYFA 133
    8.ETKİNLİK:
    "Yaşama Öğretisi" adlı metindeki cümleler açık, akıcı ve durudur.Metinde yazar okuyucuyu yaşam konusunda düşündürmek istediğinden bu amaca uygun bir dil kullanmıştır.
    9.ETKİNLİK:
    Metinde eş anlamlısı bulunan  bazı kelimeler:
    soluk: nefes
    gerçek : hakikat
    özgür: hür
    ad: isim
    var- : ulaş-
    doğa: tabiat
    ulus: milet...

    Bu sözcüklerin yerine eş anlamlılarını kullandığımızda metnin anlam değeri değişmemektedir.
    Metindeki zıt anlamı bulunan sözcükler:
    yeni> eski
    ilk> son
    güzel> çirkin...
    ...
    Metindeki sesteş kelimelerden bazıları:
    kır, bağ, ada-, kaz, az, el, aç, sürü, koru vb...

    10.ETKİNLİK:
    Köylerde insan bağlantılarının ortaya çıkardığı bir sürü kavgalar oluyor.(Gereksiz ek kullanımı)
    ...
    ANLAMA-YORUMLAMA
    1.Deneme yazılarında dil ağırlıklı olarak göndergesel işlevde kullanılır.(Yaşama Öğretisi metninde bunun yanı sıra heyecana bağlı işlev, alıcıyı harekete işlevi de kullanılmıştır.)
    2.Yaşamak için doğa ve insanlarla ortaklık kurmalıyız.
    3.Yazar metinde anlattığı konuya uygun olarak metne başlık koymuştur.
    4.Ceyhun Atuf Kansu denemesini mektup türüyle ilişkilendirmiştir.

    SAYFA 134
    ÖLÇME-DEĞERLENDİRME
    1.
    ispatlamak
    sohbet
    göngergesel
    okuyucuyla,........ kendisiyle.....
    2.
    (Y)
    (D)
    (Y)
    (D)
    3. (B)
    4.Yazarın kendi özel görüş ve düşüncelerini belirtmesiyle ilgilidir.
    5.(A)
    6.(C)
    7.(A)
    8.(A)
    9.(B)
    11. Sınıf, Dil ve Anlatım, Kitabı, Cevapları, 125-136, Deneme

    0 yorum:

    Yorum Gönder

     
    Copyright (c) 2010 aygunhoca
    Sponsored by : Çalışma Kitabı