9.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı ve Cevapları

Posted on
  • 21 Aralık 2012 Cuma
  • by
  • çalışma kitabı cevapları
  • in
  • Etiketler:


  • 9.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı ve Cevapları



    Sayfa 3=soru 2)tarih önesi devirlerde bu şekiller yazı olarak kullanılırdı.İnsanlar bu şekillerle birbirlerile iletişim kurarlardı…

    sayfa 4=soru 1)metne göre iletişim iki kişi arasındaki her türlü anlam alışverişine denir

    soru 4)Dille gerçekleştirilen iletişim hem sözlü hem de yazılı olarak gelecek nesillere aktarılmak için saklanabilir.Bu sebepten dolayı dille gerçekleştirilen iletişim diğer iletişimlerden daha da gelişmiştir

    sayfa 5=çünkü insanların aralarındaki sorunlarını çözebilmesi için

    çünkü insanların düşüncelerini birbirlerine aktarması için

    çünkü çağımızı modernleştirmek için

    çünkü kültürümüzü geliştirmek için



    Sayfa 6=4.etkinlik)gönderici=babam,i leti=bilgisayarıkapa ttın mı,kanal=sözlü,alıcı=çocuk,dön üt=evet,bağlam=ev ortamı



    sayfa 6,5.etkinlik=gönderici:trafik ışığı

    ileti:dur

    alıcı:arabalar

    dönüt:arabalar durur

    bağlam:yol ortamı



    sayfa 7,9.etkinlik

    oduncu=ağaçlar

    çiftçi=hasat zamanı

    öğretmen=okulların açılması



    10.etkinlik=dil göstergesi:konuşmak

    doğal gösterge:bitkiler,havalar,sıca klık





    sayfa 8

    11.etkinlik=konuşarak karşı tarafa söylemek istediğimizi rahat anlatırız

    bakarken yüz mimiklerimiz ve ifadelerimizlede iletişim sağlayabiliriz



    sayfa 9

    15.etkinlik

    kulgak:kulak

    kangı:?**

    edgü:etki

    kadgu:kaygı



    **ÇME VE DEĞERLENDİRME

    1.gönderici:baba ileti:kavga etmemesi dönüt:artık kavga etmeyin

    alıcı ğul



    sayfa 10

    soru 3:1 yanlış,2doğru



    4:a

    5:b

    6:c

    7:b

    8:a



    sayfa 15:ölçme ve değerlendirme

    1.soru

    d

    d

    2.soru

    e



    20.sayfa

    Anlama Yorumlama

    4.etkınlık

    ağız,şive,insan,gelenek görenek,konuşma,lehçe denir



    sayfa 19: 2.yukarıdakiverilen metinlerde konuşma dilinde yazı diline……..

    KONUŞMA DİLİ YAZI DİLİ

    ööretmen öğretmen

    duyduuma duyduğuma

    ayrılcakmışsınız ayrılacakmışsınız

    iişallah inşallah

    dooru doğru

    diildir değildir

    eyer eğer

    hakkaten hakikaten

    diyer diğer

    öörencileriniz öğrencileriniz

    üzülücez üzüleceğiz

    herkez herkes

    geş geç

    te de

    deyerinizi değerini v.b....



    **ÇME DEĞERLENDİRME SAYFA 21:

    1-) *Dil, *Yazı dili

    2-)D,Y

    3-)D

    4-)E

    5-)B

    6-)D



    ————–

    ÜNİTE SONU **ÇME VE DEĞERLENDİRME SORULARI SAYFA 23:



    1-)A

    2-)D

    3-)A

    4-)E

    5-)A

    6-)D

    7-)C

    8-)C











    SAYFA 27:



    1. KÖKEN: soy, asıl.

    3.kütüphanede kitaplar daha toplu, düzenli,herhangi bir kitap arandığında bulma kolaylığıolabileceği için sınıflandırılır.

    4.dillerin hepsi ortak bir soya sahiptirve bu diller zaman içerisinde soylarından kopup kendi soylarını oluşturmaya başlar, akrabalıklar oluşur.

    5.ortak dil ailesine mensup dillerin aynı yapıda olması gerekmez.çünkü diller sürekli yenilerme değişme içerisindedir, dil ailesinden kopabilir.

    6.türk dili geni bir tarihe sahiptirve yenileşme içerisindeçeşitli kollara ayrılmıştırböylece daha geniş coğrafyalara ayrılmıştır.







    ETKİNLİK SAYFA 29:



    Tek Heceli Diller: Çince, Tibetçe ve Afrika dilleri.

    Eklemeli diller: Türkçe, Moğolca ve Macarca.

    Çekimli Diller: Arapça,İngilizce ve Fransızca.

    ————–

    **ÇME DEĞERLENDİRME SAYFA 30:



    1-)

    …….Akraba diller ya da diller ailesi denir.

    …….Hint-Avrupa



    2-) *D

    *Y ==> Çünkü çekimli dildir.

    *Y ==> çünkü moğolcadır.

    *Y ==> Çünkü Bantu dil ailesindendir.



    3-)E

    4-)C

    5-)B

    6-)E

    7-)A





    sayfa 36

    3,etkinlik :

    bilge kağan yazıtı:eski türk göktürk

    altın yaruk:eski türkçe uygar

    divanü lügat-it-türk:karahanlı

    çalıkuşu:türkiye türkçesi

    fuzili divanı smanlı türkçesi

    yunus emra divanı:anadolu türkçesi

    muhakemetü'l-lügateyn:çağdaş türkçesi

    nutuk:türkiye trkçesi

    declet ana:türkiye dürkçesi







    ölçme degerlendirme (sayfa 38)

    1)göktürk

    2)d-d-d-y

    3)e

    4)orhun abideleri

    5)kazak,kırgız,özbek,uygur,tat ar



    sayfa 39

    1)b

    2)c

    3)a

    4)e

    5)a

    6)d

    7)b

    8)d

    9)a







    Sf:43Hazırlık Soruları



    1)rahtsz eden sesler korna sesı,bazı haywqan seslerı hosa gıden sesler su sesı kus sesı....vb

    2)hayır basarılı olamadımm (bunu kendınıze gore yapın

    3)sözcuklerın doru bı sekılde,tane tane söylendiği,dil kurallarına uygun ve tonlamanın yerlı yerınde olan konusmalardır.

    4)bensenden cok cektım. cumlesınde karsıdakı ınsana yaptırdıklarından dolayı bır sıtem wrdr.se nın yaptıkların bnı çok üzdu anlamı vrdr.

    5)bu sozle vurgu ve tonlamanınn önemıdır konusurken gereken sozcuklerı yüksek veya alçaktonla söylemelıyız böylece güzel ve doru bır sekılde düşüncelerımızı ifade etmek istıorsak tonlamalara dıkkat edmelıyız.







    arkdaşlarım dil anlatım 45. sayfadaki 4 sorunun cevpLArı ;





    1)perili köşk hikayesinde diyalog bölümleri farklı ses tonları ile söylenir.

    2)farklı ses tonlarıyla ses tonları ile söylendikleri zaman değişlikler olur

    3)arkasındaki:

    parlıyordu=küçük ünlü uyumuna uymaz. ünlü daralması vardır.

    gösterdiğim= yumuşama vardır.söyleyişiyi kolaylaştırır

    tavuğu=küçük ünlü uyumunu bozar. yumuşama vardır söyleyişiyi kolaylaştırır

    gözüyle=ünlü düşmesi,takılaşma,"y" kaynaştırma harfidir

    hissetmeyince=ünsüz türemesi vardır söyleyişiyi kolaylaştırır.

    hükmetmezdi=ünlü düşmesi vardır söyleyişiyi kolaylaştırır

    görünüyor=büyük ünlü uyumuna ve küçük ünlü uyumuna uymaz !





    4.soRuuu = O = yuvarlak-kalın-geniş

    U =yuvarlak-kalın-dar

    A =geniş-kalın-düz

    Ö=yuvarlak-ince-geniş

    E=düz-geniş-ince

    I=kalın-dar-düz

    İ=ince-dar-düz















    sayfa 45 perili köşkün cvpLarı



    1=) diyalog bölümleri farklı ses tonları ile söylenir..

    2=)FarkLı ses toNLarı ilE söyLendikLeri zaman değişiKlikLer oLur..

    3=)

    arkasındaki= bunu bulamadım :S

    parlıyordu=küçük nlü uyumuna uymaz.ünlü daraLması vardır

    gösterdiğim=yumuşama vardır.

    tavuğu=yumuşama vardır. küçük ünlü uyumuna uymaz.

    gözüyle=ünlü düşmesi vardır.takılaşmavardır."y" kaynatırma harfidir

    hissetmeyince=ünsüz türemesi vardır.

    hükmetmezdi=ünlü düşmesi vardır

    görünüyor=büyük ünlü uyumuna ve küçük ünlü uyumuna uymaz !.

    4=)

    o:yuvarlak-kalın-geniş

    u:yuvarlak-kalın-dar

    a:geniş-kalın-düz

    ö:yuvarlak-ince-geniş

    e:düz-geniş-ince

    ı:kalın-darr-düz

    i:ince-dar-düz

























    Sf:43Hazırlık Soruları



    1)rahtsz eden sesler korna sesı,bazı haywqan seslerı hosa gıden sesler su sesı kus sesı....vb

    2)hayır basarılı olamadımm (bunu kendınıze gore yapın

    3)sözcuklerın doru bı sekılde,tane tane söylendiği,dil kurallarına uygun ve tonlamanın yerlı yerınde olan konusmalardır.

    4)bensenden cok cektım. cumlesınde karsıdakı ınsana yaptırdıklarından dolayı bır sıtem wrdr.se nın yaptıkların bnı çok üzdu anlamı vrdr.

    5)bu sozle vurgu ve tonlamanınn önemıdır konusurken gereken sozcuklerı yüksek veya alçaktonla söylemelıyız böylece güzel ve doru bır sekılde düşüncelerımızı ifade etmek istıorsak tonlamalara dıkkat edmelıyız.







    arkdaşlarım dil anlatım 45. sayfadaki 4 sorunun cevpLArı ;





    1)perili köşk hikayesinde diyalog bölümleri farklı ses tonları ile söylenir.

    2)farklı ses tonlarıyla ses tonları ile söylendikleri zaman değişlikler olur

    3)arkasındaki:

    parlıyordu=küçük ünlü uyumuna uymaz. ünlü daralması vardır.

    gösterdiğim= yumuşama vardır.söyleyişiyi kolaylaştırır

    tavuğu=küçük ünlü uyumunu bozar. yumuşama vardır söyleyişiyi kolaylaştırır

    gözüyle=ünlü düşmesi,takılaşma,"y" kaynaştırma harfidir

    hissetmeyince=ünsüz türemesi vardır söyleyişiyi kolaylaştırır.

    hükmetmezdi=ünlü düşmesi vardır söyleyişiyi kolaylaştırır

    görünüyor=büyük ünlü uyumuna ve küçük ünlü uyumuna uymaz !





    4.soRuuu = O = yuvarlak-kalın-geniş

    U =yuvarlak-kalın-dar

    A =geniş-kalın-düz

    Ö=yuvarlak-ince-geniş

    E=düz-geniş-ince

    I=kalın-dar-düz

    İ=ince-dar-düz











    3. ETKİNLİK :



    ÜNLÜ (HECE DÜŞMESİ) : İLERLE-

    ÜNLÜ TÜREMESİ : azıcık

    ÜNSÜZ YUMUŞAMASI : kaşığı

    ÜNSÜZ TÜRMESİ : hakkı

    ÜNLÜ DARALMASI : anlıyor

    ÜNSÜZ DÜŞMESİ : yüksel-

    ÜNSÜZ BENZEŞMESİ: sınıfça







    sayfa 49=)

    1.soru =)1.boşluk tonlama , 2.boşluk duraklama olcak

    2.soru=)dogru , yanlış



    sayfa 51=)milllet=türkçe kelimelerde iki ünsüz yan yana bulunmaz.

    ad=________

    saat=türkçe kelimelerde iki ünlü yan yana bulunmaz.

    tren=türkçe kelimelerin başında iki ünsüz yan yana bulunmaz.

    plan=türkçe kelimelerin başında iki ünsüz yan yana bulunmaz.

    viraj=türkçe kelimelerde 'j' harfi bulunmaz.

    jeton=türkçe kelimelerde 'j' harfi bulunmaz

    kAtip=türkçe kelimelrde ince A bulunmaz.

    kAgıt=türkçe kelimelrde ince A bulunmaz.



    sayfa 51:



    2. ETKİNLİK :



    AİLE : Türkçe kelimelerde iki ünlü yan yana bulunmaz

    MİLLET:Türkçe kelimelerde iki ünsüz yan yana bulunmaz

    AD : -

    SAAT : Türkçe kelimelerde iki ünlü yan yana bulunmaz

    TREN :türkçe kelimelerin başında iki ünsüz yan yana bulunmaz

    PLAN : '' '' '' ''

    VİRAJ :türkçe kelimeler ''J'' harfi ile bitmez

    JETON : türkçe kelimeler ''j'' harfi ile başlamaz

    KATİP : türkçe kelimeler de ince ''A'' harfi yoktur

    KAĞIT : türkçe kelimelerde ince ''A'' yoktur





    SAYFA 58:

    5.ETKİNLİK:

    yanlış yazılmış kelimeler-kelimelerin doğru yazımı-yazılış sebebi

    - tv'de: TV de: tv büyük yazılır.

    - baştanbaşa: baştan başa: ikilemeler ayrık yazılır.

    - evde ki hesap: evdeki hesap: ek olan -ki bitişik yazılır.

    - deniz altı(araç): denizaltı: birleşik yazılır.

    - yaptıki: yaptı ki: bağlaç olan -ki ayrı yazılır.

    - geldi: Geldi: cümledir. cümleler büyük harfle başlar.

    - Ahmet bey: Ahmet Bey: özel isimlerden sonra gelen ünvanlar büyük harfle başlar.

    - hiçmihiç: hiç mi hiç: -mi ayrı yazılır.

    - gelmiyen: gelmeyen

    - bir takım(insanlar): birtakım



    **ÇME VE DEĞERLENDİRME:

    1- 1. boşluk: birleşik

    2. boşluk: birleşik

    2-D, Y, Y

    3-D

    4-E

    5-D

    6-B

    7-E

    8-kelimelerin doğru yazılmış halleri: burnuna, Kazakça, terk etmek, redetmek, anlayacak, büyükçek, Karabük'e 23'te

    9- bağlaç olan -ki, ek olan -ki, ilgi eki olan -ki



    SAYFA 62:

    **ÇME VE DEĞERLENDİRME:

    1- 1.boşluk: üç nokta

    2.boşluk: iki nokta

    3.boşluk: -

    4.boşluk: tırnak işareti

    5.boşluk: parantez

    2-D, D, Y, D

    3-D

    4-E

    5-A

    6-A

    7-D

    8-D

    9-B







    sayfa 76:

    1-Y,D,D

    2-C

    sayfa 77:

    3-B

    4-B

    5-kitab-ı ver:belirtme hali

    kiatb-ı kaybolmuş:iyelik eki

    gez-i güzeldi:fiilden isim yapan ek

    okul-a gitti:yönelme hali

    saat üçe beş kal-a geldi:zarf fiil eki

    eli kan-a-dı:isimden fiil yapan ek

    8-kiloca o....:bakımından anlamı

    yürekler acısı.......:abartma anlamı

    böyle çocukça......:benzerlik anlamı

    dayımlar yaza.....:yok

    sınıftaki Ali'ler......:aynı adı taşıyanlar

    gelen misafirleri kapıda......:bulunma hali

    gelen misafirleri ayakta........:bulunma hali

    bireden ayağa.......:ayrılma hali

    senden iyi arkadaş.......:ayrılma hali

    bence bu kazak........:göre anlamı

    küçükken sıkıntıdan.......:ayrılma hali

    her taraf kağıttan.......:ayrılma hali

    bir saat önce seni okulda.........:bulunma hali

    işe gitmek..........:yönelme hali







    4.etkinlk *** 83

    kuşun kanadını tedavi ettirdi = gerçek anlam

    Uçağın kanadında arıza çıktı = yan anlam

    Kırıldı kanadım kaldım çaresiz = mecaz anlam

    Takımın sağ kanadı bu maçta iyiydi = terim anlam



    *** 84

    3.Macera başlamak üzereymiş o gün,

    Sürücelmiş bu ateş yıllarca ... istiare yapılmıştır benzetilen ateş

    4.Bir ruh o derin bahçede ...ruh kelimesi insan sözcüğü yerine kullanılmıştır mecazı mürsel yapılmıştır

    5.Ey benim sarı tamburam,

    sen ne için inlersin?

    içim oyuk.... hem mecaz hem gerçek anlamını düşündüren sözcükler vardır tamburanın içi gerçekten oyuktur ayrıca kişi mecaz olarak içim oyuk derken derdini ifade etmek istemiştir kinaye sanatı yapılmıştır

    6.hediye namıyla bir şey gönderme.... Huzuri

    şair burada cimri ve bencil birisini eleştirmektedir "komşun evi yanar iken söndürme" derken tam tersini imalı bir şekilde ifade etmek istiyor yani tariz sanatı yapılmıştır



    6.etkinlik *** 85

    örnekler mecaz çeşidi mecazın nasıl yapıldığı

    Kara günümde elimden tuttu = mecaz = kara kelimesi gerçek anlamın dışında

    Ani bir üzüntü.... = istiare = alev gömleği aşık olmya benztlmiş

    Kır ata nal mı dayanır?.... = kişileştirme = dağların uykdn uyndrlması teşhs yplmıs

    Ayağını yorganına göre uzat = kinaye = hem gerçek hem mecaz...

    Hafız Osman... = istiara = bezetilen ışık benzeyen hafız osman

    Mor menekşe ... = intak , teşhis = menkşe konşturlmş ve insn kşiliği almış

    Her nereye.... = tariz = tam tersini dmk istemis

    Böyle çalışırsan.... = tariz = aslında olamayacağını ifade etmktdir

    Gönlüm gibi... = teşhis = gönlünü nameye(mektuba) benzetmiş

    Evden izin almadan... = M.Mürsel = ev derken aile demeke iistiyor

    Şişler hazır... = m.mürsel = şişler derken etlerden kastediyor











    SAYFA 86:

    1-boşluklar

    *mecazı mürsel

    *kişileştirme

    *temel anlam

    *açık istiare

    2-D,Y,D

    SAYFA 87:

    3-E

    4-A

    5-D

    6-A

    7-C

    SAYFA 88:

    8-D

    9-D

    10-C







    SAYFA 95

    **ÇME VE DEĞERLENDİRME:

    BOŞLUKLAR:

    1-yan, mecaz, mecaz

    2-D, Y, D

    3-E

    4-C







    SAYFA 93:

    **ÇME VE DEĞERLENDİRME:

    1-Y, D

    2-eş anlamlı, zıt anlamlı, eş sesli bu sıraya göre yazıyorum

    -mektep:yok-yok

    -endişe:yok-yok

    -ak:siyah-yok

    -yok-tembel-yok

    -yok-kısa-yok

    -surat-yok-sayı,yüzmek,para

    -yok-kaybet-kazan,kazanmak

    -kırmızı-ver-yok

    3-kelimeler ve eş anlamları

    yaşlı: ihtiyar

    gelecek: istikbal

    hayat: yaşam

    tekrarla: yinele

    yenilgi: mağlubiyet

    duy: işit

    öykü: hikaye

    eser: yapıt

    sene: yıl

    akran: yaşıt

    şen: neşeli

    olasılık: ihtimal







    ÜNİTE SONU **ÇME VE DEĞERLENDİME

    1-B

    2-A

    3-E

    4-C

    5-C

    6-C

    7-E

    8-D

    9-E

    10-A







    111.sayfa

    1a

    2a

    3d

    4d

    5e







    sayfa 109:

    ölçme ve değerlendirme:

    1-C

    2-D

    3-D

    4-A

    5-A

    6-B

    7-B

    8-D

    10-B



    SAYFA 101

    7.ETKİNLİK:



    BELİRTİLİ İSİM TAMLAMALARI:

    -benim saçlarım

    -havvanın saçları

    -halının içi



    BELİRTİSİZ İSİM TAMLAMASI:

    -misafir odamızdaki



    ZİNCİRLEME İSİM TAMLAMASI:

    -okul kitabımdaki maymunun burnu



    sayfa 115;

    hazırlık soruları değil ama Hayat Böyledir işte metninin altındaki soruların cevabı;

    1.soru

    noktayla ayrılması ve cümleyi oluşturan öğelerin bulunması...

    2.soru

    yüklem cümlede yargı bildirir...bu nedenle önemlidir...

    3.soru

    isim-fiil cümlesidir...(oradn herhangi bir cümle seç...)

    4.soru

    yargı üzerinde taşır.bir yüklem bir cümledir!

    5.soru

    kelime grupları birbirinden ayrılamaz...onlar kalıplaşmışlardır,bir bütünlerdir....!



    117 2.etkinlik;

    Bunlar bu atı ,düğün koşusunda koşmak için hazırlıyorlar.(bunlar:özne,düğ ün koşusunda koşmak için:zarf tümleci,hazırlıyorlar:yiklem)

    Biletlerini alıp üçüncü mevkiye yrleşince rahat ettiler.(gizli özne "onlar",üçüncü mevkiye yerleşince:zarf tümleci,rahat ettiler:yüklem)



    118 ölçme değerlendirme

    1).

    ..geçişli fiil...

    ..zarf tümleci...

    2)

    D

    D

    y

    D

    D

    Y

    3d

    4A

    5a

    6C

    0 yorum:

    Yorum Gönder

     
    Copyright (c) 2010 aygunhoca
    Sponsored by : Çalışma Kitabı