9. Sınıf Dil ve Anlatım SAYFA 128-129-130-136-137-138-139-140-143-146 CEVAPLAR OĞUZ KAĞAN DESTANI

Posted on
  • 21 Aralık 2012 Cuma
  • by
  • çalışma kitabı cevapları
  • in
  • Etiketler:

  • 9. Sınıf Dil ve Anlatım SAYFA 128-129-130-136-137-138-139-140-143-146 CEVAPLAR OĞUZ KAĞAN DESTANI

    -Hun dönemi destanlarındandır.
    -M.Ö 174-209
    -İslamiyet öncesi Türk Destanıdır.
    -Kahraman bakış acısıyla yazılmıştır.

    Zihniyet
    Sosyal,siyasi,ekonomik ve dinidir.

    Oğuz Kağan'ın kişiliği

    -cesur
    -kahraman
    -adaletli
    -yiğit

    Kurgu zamanı

    Oğuz Kağan'ın doğumundan yaşlılığına kadar olan zamandır.

    -Kılıç,ok,yay,kargı,bakır,gümüş ,demir madenleri kullanılmıştır.

    Olay örgüsü

    -Oğuz Kağan'ın doğması
    -Kırk günlükken konuşması
    -Halkı gergedandan kurtarması
    -Hükümdar olması
    -Evlenmesi ve üç çocuğu olması
    -ikinciye evlenmesi ve üç çocoğunun olması
    -Ziyafet vermesi
    -Kendisine tabi olanlarla iyi geçinmesi
    -Siyasi birliği sağlaması
    -Oğullarına devleti bırakması

    Teması:Mete Han'ın Orta Asya'da Türk Birliğini kurması

    Kişiler-Altun Kağan
    -Ay Kağan
    -Oğuz Kağan
    -Urum Kağan
    -Uruz Kağan
    -Dağ,Deniz,Gök
    -Gün,Ay,Yıldız

    NOTLAR

    -Destanlarda ki kahramanlar olağanüstü özelliklere sahiptir.
    -Destanda ki olaylar olağan ve olağanüstüdür.
    -Destanlar genelde mazmundur.
    -Anonimdir.

    Olağanüstü olaylar

    -Anasını sütünü bir kere emer
    -Çiğ et,çorba ve şarap ister
    -Dile gelir.
    -Kırk gün sonra büyür yürür ve oynar
    -at sürüleri güder,ata biner av avlar

    Oğuz Kağan'a hanlık ünvanı verilmesi:Hiç kimseinni yaklaşamadığı gergedanı Oğuz Kağan'ın öldürmesi ona hanlıkünvanı verilmesini sağlamıştır.



    Oğuz Kağan'da

    -Yönetim şekli
    -Göçebe hayat
    -Din anlayışı
    -Kullandıkları madenler
    -Cihangirlik anlayışı
    -Eğlence anlayışı
    -Çok eşlilik
    -Belgelik anlayışı
    gibi anlayışlara rastlanır.


    OĞUZ KAĞAN (TABLO)

    Tip nasıl bir insandır? Oğuz Kağan fiziksel özellikleri ve karakteriyle bir kahramanın bütün özelliklerini taşıdığı için bir tiptir.Cesur,kahraman,adaletli ,yiğittir.

    Karakter/tip durağan mıdır ,dinamik midir? Tip kesinlikle dinamiktir.Destan boyunca ön plandadır hiç durmaz hep savaşır.

    Destanın hangi kısmı szin karakter/tip hakkında böyle düşünmenize neden oldu? Oğuz Kağan'ın kahramanlığını ilan ettiğii bölüm

    Sosyal ortam ve çevre bu karakteri nasıl etkilemiştir? Oğuz Kağan'ın olağanüstü özellikler taşıması toplumun ondan beklentilerinin fazla olmasına yol açmıştır.O da bu sorumluluklarını başarılı bir şekilde yerin getirmiştir.

    Bu karakterin /tipin sizin sosyal vetoplumsal yapınızla farkı var mıdır? Yoktur.Bugünkü toplumsal yapıda kendi millei için feda edecek kişilere rastlamak oldukça zordur.Ama yinede toplumumuz kendini kurtaracak kahramanlar beklemektedir.

    Bu karakterin diğer karakterler üzerinde etkisi var mıdır? Vardır.Boylara isimler ve oğullarına hanlık verilmesi

    Karakter kendi kiiliğinin farkında mıdır? Farkındadır.Dünya kağanı ilan etmes itaat edenlere dost etmeyenlere düşman kesilmes

    Sizce gerçek hayatta bu destandaki karakter gibi davranan biri var mıdır? Hayır.Olağanüstü özellikler taşıması ve değişen yaşam koşulları gerçek hayatta böyle kahraman olmasını imkansızlaştırır.

    SAYFA:140 Cevaplar
    1-harname deki olay ve olay örgüsü şunlardır;
    *eşeği tanıtılması
    *eşeğin sahibinin onu serebest bırakması
    *eşeğin otlağa gitmesi,orada otlayan öküzleri görmesi
    *eşeği pir eşeğe gitmesi
    *eşeğin buğday tarlasına gitmesi
    *tarla sahibinin eşeği görmesi
    *eşeğin pir eşekle karşılaşması

    2-harnamede belirli bir zaman ve mekan ifadesi yoktur.Mesevide ''birgün'' şeklinde bir zaman ve ''otlak buğday tarlası'' şeklinde de mekan ifadeleri vardır.bu durumda mesnevideki zamanın ve mekanın belirsiz olduğunu göstermektedir

    3-harnamedeki kahraman eşek,eşek sahibi,pir eşek ve tarla sahibidir.bu kahraman ve bunların etrafında şekillenen olay örgüsü doğal gerçeklikle ilişkilidir.şair yaşadığı olaylarla ilişkilendirilirse,kendisi yerine eşeği hükümdaryerine eşeğin sahibini,pir eşeği mürşidi,tarla sahibini ise köylüler veya eşkiyalar için sembol olarak kullanmıştır.

    4-harnamedeki temel çatışma ''adalet-adaletsizlik''çatışmasıdır.met nin teması ise''elindeki ile yetinmek''tir.

    5-metindeki tema ve tema etrafında şekillenen olaylar,sosyal hayattaki bireylerin ellerindekilerle yerinme,onlara rıza gösterme,daha fazlasını elde etmekiçin birtakım yollara sapma ilkeleriyle örtüşmektedir.

    6-mesnevi nazım şeklinin özellikleri şunlardır:
    *nazım birimi beyittir
    *aruz ölçüsü kullanılır.aruzu kısa kalıpları kullaılır.
    *her beyit kendi arasında kafiyelidir
    *sembolik tarzda yazılır
    *olay örgüsü,kişiler,zaman, ve mekan unsurlaı bulunur.

    7-harnamenin yazılış amacı yaşanan bazı olayları edebi bir biçimde ifade etmektedir.bu nedenle eserde,şiir dilinin ifade biçimleri kullanılmıştır.mesnevinin şiirle benzer yönleri,ritim,ahenk ve yapı unsurlarıdır.mesnevinin şiirden farklı yönleri ise olay örgüsü ve bu olay örgüsüne bağlı kişiler,zaman ve mekan unsurlarının bulunmasıdır.

    8-harnemede kahraman olarak eşek ve öküzün seçilmesi birbiriyle kıyaslanabilecek farklarının olmasındandır.bu farklılık etkenlerle yetinme teması ve onun etrafında gelişen olay örgüsüyle,elindekilere rıza göstermeyen eşek ve eşekten üstün olan öküzün eksiklik ve fazlalıkları üzerine kurulmuştur.

    9-verilen beyitlerin ilki kahramanların halini ve ruh durumunu bilen''ilahi bakış açısına sahip bir anlatıcıya;ikinci beyit ise kahraman ağzından yazıldığı için ''kahraman anlatıcının bakış açısı''na sahiptir.

    10-anlatıcı olay örgüsünü oluşturmada ve kahramanların ruh hallerini yansıtmada etkilidir.

    12-beyitlerdeki ''ılduz'' sözcüğü günümüzde yıldız şeklini almıştır.yıldız sözcüğü baht talih anlamındadır. şairde beyitte bizim acaba bahtımız talihimiz yokmudur anlamında kullanmıştır.

    13-harnamede şeyhi'nin yaşadığı bir olay sembolik olarak anltılmıştır.şair döneminin mesnevi nazım şeklini kullanan şirlerin en ustasındandır.mutasavvuf olmasına karşın tasavvufi unsur kullnmamıştır.rahat ve lirik bir söyleyişi vardır.şiirlerinin nükte dolu olduğunu ''şeyhi uzatma nalevüahün nüktedandır bilür şahan-şahün''beyitiyle ifade edilmiştir.

    14-şeyhi'nin sembolik anlatımı tercih etmesi hem durumnu hem de sosyal eşitlik konusunu daha rahat ve etkili,aynı zamanda edebi ve dikkat çekici bir tarzda ifade etmek istemesindendir...

    sayfa 135:
    1- devleti bir kişi yönetiyormuş,
    ölümlü olduklarına inanıyorlarmış
    Allah'a inandıkları sonuçlarına ulaşabiliriz

    sayfa 136:
    5- tema: aşk için herşey yapılır
    6- a) ilahi bakış açısı
    b) herkes kendi dininden kişiyle evlenir

    TABLO:
    sırasıyla yazıyorum
    kerem: tiptir. iyi biri, dinamik, keremin sürekli aslıyı araması, var, var, farkında, olmaz
    aslı: tiptir. iyi, güzel biri, dinamik, aslının anne ve babasıyla kaçması,
    var, var, farkında, olmaz

    135-136 cevapları
    1-birinci cümle: halk hikayelerinin gerçekliğe bakışını ** dilini anlatan sosyal bir gerçekliği anlatır.
    2.**3. cümle: dönemin dini değerlere ** kutsal kişilere nasıl bakıldğını gösterir.

    2- birnci cümle:cümle hikayenin hangi zamanda anlatıldığını net bir şekilde göstermez.

    3- kerem ile aslı metindeki mekanlar hikayedeki olayların mekanla birlikte değişebileceğini göstermektedir.

    4- " yorgun argın dünyasından geçti öyle bir aleme göçtü ki rüya alemi mi desem mana alemi mi desem,ne desem;ak saçlı bir pir yamacına dikilip eğitti.

    5- metindeki temel çatışma iyi kötü arasındadır.metnin teması aşıkların kawuşmasını hiçbir gücün engelleyemeyeceğidir.bu tema yani aşk ** aşıkların kawuşmaları türk edebiyatında çok kullanılmştır.

    6-a: verilen örneklerden hareketle anlatıcının olaylar ** kahramanlarla ilgili her türlü bilgiye sahip olduğunu anlatıcı kendine göre hızlandırıp yawaşlattığını söleyebiliriz.

    b: bu ifadelerden hareketle halk hikayelerinin kuşaktan kuşağa sözlü olarak aktarılmasını göstermesidir

    7- iki metinde de olağanüstü olaylara yer verilir.
    * iki metinde de döneme ait özellikler tespit edilmektedir.
    * iki metinde de ilahi bakış açısı kullanılmıştır.
    * iki metinde sözlü bir geleneğin mahsülüdür.

    8- halk hikayelerinde şiirsel ve halkın anlayacağı bir dil kullanılmıştır.

    9- bu ifadeler metindeki anlamın oluşmasını sağlamaktadır.

    10- her iki tipte aşkı için herşeyi göze alan gerçek aşık tipleridir.
    *kerem dinamik aslı durağandır.
    *hikayenin her bölümü
    *kerem olumsuz aslı olumsuz
    *farklıdır
    *kerem ailesinin etkisi wardır
    *kerem farkındadır aslı farkındadır
    *hayır olamz

    11- türk edebiyatı bu özelliğe sahip ilk "Dede Korkut" hikayeleridr.genellikle aşk ve dini konular işlenir.özellikle koşma şeklinde olur.

    1-harname deki olay ve olay örgüsü şunlardır;
    *eşeği tanıtılması
    *eşeğin sahibinin onu serebest bırakması
    *eşeğin otlağa gitmesi,orada otlayan öküzleri görmesi
    *eşeği pir eşeğe gitmesi
    *eşeğin buğday tarlasına gitmesi
    *tarla sahibinin eşeği görmesi
    *eşeğin pir eşekle karşılaşması

    2-harnamede belirli bir zaman ve mekan ifadesi yoktur.Mesevide ''birgün'' şeklinde bir zaman ve ''otlak buğday tarlası'' şeklinde de mekan ifadeleri vardır.bu durumda mesnevideki zamanın ve mekanın belirsiz olduğunu göstermektedir

    3-harnamedeki kahraman eşek,eşek sahibi,pir eşek ve tarla sahibidir.bu kahraman ve bunların etrafında şekillenen olay örgüsü doğal gerçeklikle ilişkilidir.şair yaşadığı olaylarla ilişkilendirilirse,kendisi yerine eşeği hükümdaryerine eşeğin sahibini,pir eşeği mürşidi,tarla sahibini ise köylüler veya eşkiyalar için sembol olarak kullanmıştır.

    4-harnamedeki temel çatışma ''adalet-adaletsizlik''çatışmasıdır.met nin teması ise''elindeki ile yetinmek''tir.

    5-metindeki tema ve tema etrafında şekillenen olaylar,sosyal hayattaki bireylerin ellerindekilerle yerinme,onlara rıza gösterme,daha fazlasını elde etmekiçin birtakım yollara sapma ilkeleriyle örtüşmektedir.

    6-mesnevi nazım şeklinin özellikleri şunlardır:
    *nazım birimi beyittir
    *aruz ölçüsü kullanılır.aruzu kısa kalıpları kullaılır.
    *her beyit kendi arasında kafiyelidir
    *sembolik tarzda yazılır
    *olay örgüsü,kişiler,zaman, ve mekan unsurlaı bulunur.

    7-harnamenin yazılış amacı yaşanan bazı olayları edebi bir biçimde ifade etmektedir.bu nedenle eserde,şiir dilinin ifade biçimleri kullanılmıştır.mesnevinin şiirle benzer yönleri,ritim,ahenk ve yapı unsurlarıdır.mesnevinin şiirden farklı yönleri ise olay örgüsü ve bu olay örgüsüne bağlı kişiler,zaman ve mekan unsurlarının bulunmasıdır.

    8-harnemede kahraman olarak eşek ve öküzün seçilmesi birbiriyle kıyaslanabilecek farklarının olmasındandır.bu farklılık etkenlerle yetinme teması ve onun etrafında gelişen olay örgüsüyle,elindekilere rıza göstermeyen eşek ve eşekten üstün olan öküzün eksiklik ve fazlalıkları üzerine kurulmuştur.

    9-verilen beyitlerin ilki kahramanların halini ve ruh durumunu bilen''ilahi bakış açısına sahip bir anlatıcıya;ikinci beyit ise kahraman ağzından yazıldığı için ''kahraman anlatıcının bakış açısı''na sahiptir.

    10-anlatıcı olay örgüsünü oluşturmada ve kahramanların ruh hallerini yansıtmada etkilidir.

    12-beyitlerdeki ''ılduz'' sözcüğü günümüzde yıldız şeklini almıştır.yıldız sözcüğü baht talih anlamındadır. şairde beyitte bizim acaba bahtımız talihimiz yokmudur anlamında kullanmıştır.

    13-harnamede şeyhi'nin yaşadığı bir olay sembolik olarak anltılmıştır.şair döneminin mesnevi nazım şeklini kullanan şirlerin en ustasındandır.mutasavvuf olmasına karşın tasavvufi unsur kullnmamıştır.rahat ve lirik bir söyleyişi vardır.şiirlerinin nükte dolu olduğunu ''şeyhi uzatma nalevüahün nüktedandır bilür şahan-şahün''beyitiyle ifade edilmiştir.

    14-şeyhi'nin sembolik anlatımı tercih etmesi hem durumnu hem de sosyal eşitlik konusunu daha rahat ve etkili,aynı zamanda edebi ve dikkat çekici bir tarzda ifade etmek istemesindendir...

    140 cevaplar
    1- harname deki olaylar ve olay örgüsü şunlardır:
    *eşeğin tanıtılması
    *eşeğin sahibinin onu serbest bırakması
    *eşeğin pir eşeğe gitmesi

    2- harname de belirli bir zaman ve mekan ifadesi yoktur.mesnewi de birgün şeklinde bir zaman ve otlak buğday tarlası şeklinde de mekan ifadeleri wardır.bu durum mesnevideki zamanın ve mekanın belirsiz olduğunu göstermektedir.

    3- harname deki kahramanlar eşek eşeğin sahibi pir eşek ve tarla sahibidir.bu kahramanlar ve bunların etrafında şekillenen olay örgüsü doğal gerçeklikle değil kurmaca gerçeklikle ilişkilidir.

    4- harname deki temel çatışma adale-adaletsizlik çatışmasıdır.metnin teması ise elindekilerle yetnmektir

    5- metindeki tema ve tema etrafında şekllenen olaylar sosyal hayattaki bireylerin ellerindekilerle yetinme onlara rıza gönderme daha fazlasını elde etmek için birtakım yollara sapmama ilkeleriyle örtüşmektedir.

    6- harname nin ritmi aruz ölçüsüyle sağlamıştır.metin aruzun feilatünmefailün kalıbıyla yazılmıştır.nazım birimi beyit olan harname nin her beyti kendi arasında kafiyelidir.

    7- harname nin yazılış amacı yaşanan bazı olayları edebi bir biçimde ifade etmektedir.bu nedenle eser şiir dilinin ifade biçimleri kullanılmıştır.mesnewinin şiirle benzer yönleri ritim ahenk ve söyleşi yapı unsurlarıdır.

    8- harname de kahraman olarak eşek ve öküzün seçlmesi birbirleriyle kıyaslanabilecek farklılıklarının olmasıdır.bu farklılık elindekilerle yetinme teması ve onun etrafında gelişen olay örgüsüyle elindekilere rıza göstermeyen eşek ve eşekten üstün olan öküzün eksiklik ve fazlalıkları üzerine kurulmuştur.

    9- verilen beyitlerden ilki kahramanların halini ve ruh duumunu bilen ilahi bakış açısına sahip bir anlatıcıya ikinci beyit ise kahramanın ağzından yazıldığı için kahraman anlatıcının bakış açısına sahiptir.

    sayfa 146:
    sırasıyla yazıyorum

    köy hocası: karakterdir. iyi, yardımsever, çalışkan
    dinamik
    yakalamaya çalışması
    olumsuz
    var
    var
    farkında
    olabilir

    sığırtmaç: karakterdir. ürkek, meraklı, yabani
    dinamik
    kaçmaya çalışması
    olumsuz
    var
    var
    farkında
    olabilir

    0 yorum:

    Yorum Gönder

     
    Copyright (c) 2010 aygunhoca
    Sponsored by : Çalışma Kitabı