10. Sınıf Dil ve Anlatım Dersi Kitabı Cevapları

Posted on
  • 26 Şubat 2012 Pazar
  • by
  • çalışma kitabı cevapları
  • in
  • Etiketler:

  • Sayfa.51
    4.etkinlik

    1: d
    2:A-D
    3:C
    5:E
    6:B
    7:A
    8:E
    9: D
    10 : D
    11: E

    5.etkinlik
    1)a.telafusu kolay olan kelimeler
    b.anlamı bilinen kelimeler
    c.gereksiz sözcükler
    d.yanlış anlamda kelimeler kullanılmaz
    e.belirtisiz cümle olması
    f.uzun dolanbaçlı cümle
    2)Kapalı anlatım olarak
    6.etkinlik
    Dünyada kulağa en ziyad lisan İtalyanca veya Rumcadır.Fakat tecrübe edenler dünyada kulağa en hoş gelen ve anlamayanları bile hayran eden bir lisan varsa İstanbul'da ve devletin büyük şehirlerinde konuşulan Türkçedir.
    7.etkinlik

    DENİZ YILDIZININ HİKAYESİ
    'Bir adam, okyanus sahilinde yürüyüş yaparken, denize telaşla bir şeyler atan birine rastlar. Biraz daha yaklaşınca, bu kişinin, sahile vurmuş denizyıldızlarını denize attığını fark eder ve 'Niçin bu denizyıldızlarını denize atıyorsunuz?' diye sorar. Topladıklarını denize atmaya devam eden kişi, 'Yaşamaları için,' yanıtını verince, adam şaşkınlıkla, 'İyi ama burada binlerce denizyıldızı var. Hepsini atmanıza imkân yok. Sizin bunları denize atmanız neyi değiştirecek ki?' der. Yerden bir denizyıldızı daha alıp denize atan kişi, 'Bak, onun için çok şey değişti,' karşılığını verir' (alıntı)

    S.54 ÇALIKUŞU İNCELEME SORULARI

    1.CÜMLELER,PARAGRAFLAR,KELİMELER VS...DUVARDAKİ TAŞ VE HARÇLARIN YERİNİ TUTAR...
    2.ANLAMLI CÜMLE OLMAYIŞININ NEDENİ EKLERİN KALDIRILMASIDIR.....
    AKŞAM YAKLAŞIYOR,TEWPELERİN ARKASINDAKİ BOĞAZLARA KARANLIK ÇÖKMEYE BAŞLIYORDU..
    *CÜMLENİN OLŞUMUNDA EKLERİN BÜYÜK ÖNEMİ VARDIR.EKSİZ CÜMLENİN ANLAŞILMASI GÜÇTÜR...

    sayfa 55 :3.etkinlik
    kelimler arsında bir anlam ilişkisi olmadığı için.
    5.etkinlik:
    1-tek başına birşey ifade etmediği için belirsizlik ortaya çıkıyor.
    2-bu cümlenin geçtiği paragrafa ihtiyaç duyarız.
    6.etkinlik:
    yolların ıssızlığının verdiği endişedir.
    7.etkinlik:
    bozulmuş dal,çıplak ayak,sel çukurları,seyrek fasılalar,uzun bıyıklı....
    sayfa 56:8.etkinlik:
    gri bulutlar-ağlayan bulut
    siyah bulutlar-hüzünlü bulut

    syf 56
    alışılmış
    yanık sesli çıngırak
    karanlığın çökmesi
    sel çukurları
    korku uyanması

    alışılmamış
    kırların yalnızlığı
    inler gibi ses çıkaran kağnılar
    sönük akisler

    8.etkinlik
    Alışılmış:Yanık sesli çıngırak, karanlığn çökmesi, sel çukurları, korku uyanması, ince sesli bir kadın.
    Alışılmamış:Kırların yalnızlığı, inler gibi ses çıkaran kağnılar, sönük akisler.


    S:59 ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME

    Boşluklar
    1. Bağlaşıklık
    2.Bağdaşıklık
    3.Bağdaştırma
    2.Soru Döktürmek Dökmek işini yamak İşlemek
    Sallayan Hareket ettirmek Anımsatan, hatırlatan
    Kansız Kanı olmayan cansız, soluk
    İhtiyar Yaşlı Yorgun ve yavaş
    3.Soru:Hafız Osman kelimesiyle başlayan cümleyle bağlaşıklık kurmuştur.
    4.Soru:Yolumu kesen hangi yüzyıldı, kansız renkler, acele adımlar.
    5.Soru:Etmezdi. Kimin İstanbul'un ilk şairri olduğunu anlayamıyoruz.
    6.Soru D

    Sayfa 60 daki hazırlık soruları

    1.Paragrafların oluşturulması metni daha kolay anlamamızı sağlar.
    2.Cümlelerin biririyle uyumlu olmasıyla oluşturulur.
    3.Bir insan herşeyden önce düşünmesini bilmeklidir. Düşünmeyen insan hiç bişey yapamaz yazıda böyledir işte yazı yazabilmek için her şeyden önce düşünmek gerekir.

    sayfa 62-63 teki soruların cevapları
    1.tema:doğa sevgisi
    konu:deli davut'un gülen adaya duyduğu sevgi

    2.gönderici (yazar)--------ileti(doğa sevgisi)--------kanal(gülen ada)-------alıcı (okuyucu)
    bağlam(metin)
    3.doğa sevgisi temasını okuyucuya iletmek amacıyla yazılmış ve okuyucuda bu temanın etkisi uyandırılmaya çalışılmıştır.

    4.anlatıcı doğa sevgisi temasını deli davut'un gülen adaya olan sevgisini konu edinerek vermeye çalışmış ve metni oluştururken okuyucuda bu etkiyi uyandıracak bir anlatım şekli ve tutum sergilemiştir.

    5.deli davut'un gülen adaya duyduğu sevgiyi anlatmak amacıyla,bu anafikir etrafında oluşturulmuştur.

    1.etkinlik
    bir paragraf çıkarıdığı zaman metnin anlam bütünlüğünün bozulduğu fark edilir.çünkü metni oluşturan paragraflar gerek yargı gerek anlam bakımından metnin anlam bütünlüğünüde oluşturur.

    2.etkinlik
    paragrafta cümleler bir birimdir.belli bir bağlamda iletişime katılan kelimeler,kelime grupları ve cümleler çeşitli yönlerden birbirlerinin anlamını tamamlayarak bir anlatım birimi oluşturur.

    3.etkinlik
    iletişime katılan öğeler /gönderici,alıcı,ileti,kanal,bağlam),alıcıda uyandırılmak istenen etki (tema,konu) ve anlatıcının konu veya nesne karşısındaki tavrı (üslup,anlatım)anlatım türünü belirler.

    4.etkinlik
    Sanatsal Betimleme:
    1.İzlenim kazandırmak amacıyla yazılır.
    2.Değişik duyulara seslenen özel ayrıntılar üzerinde durulur.
    3.Ayrıntılar sübjektif olarak verilir.
    4.Amaç sanat yapmaktır.
    Örnek metinler:s.91-92”İnce Memed” ve “Çarşı”

    Açıklayıcı Betimleme:
    1.Bilgi vermek amacıyla yazılır.
    2.Genel ayrıntılar üzerinde durulur.
    3. Ayrıntılar objektif (olduğu gibi)olarak verilir.
    4.Amaç sanat yapmak için değil, bir konu hakkında bilgi vermektir.
    5. Değişik duyulara seslenen özel ayrıntılar üzerinde durulmaz.
    6.Betimlenecek varlığa kişisel duygu ve düşünceler katılmaz.
    Örnek metinler: s.92”Akdeniz Bölgesi”

    5.etkinlik
    gülen ada hikayesinde kişiler tanıtılırken açıklama ve tanımlamaya ,gülen adanın özelliklerini verilirken betimlemeye ve hikayedeki olaylar anlatılırken öykülemeye başvurularak metnin anlatım türünün hikaye olması sağlanmıştır.metnin türünün oluşmasında anlatım türleri önemli rol oynar.

    6.etkinlik
    yaşamın değişmez olduğunu sanmak açık bir yanılgıdır.

    sayfa 64 ve 65 ölçme ve değerlendirme soruları

    1-a
    2-d
    3-d
    4-c
    5-c
    6-a
    7-a
    8-b
    9-b
    10-b

    S.67

    1.A
    2.C
    3.E
    4.C
    5.B
    6.E
    7.B
    8.A
    9.B
    10.A
    11.C
    12.B
    13.E
    14.E
    15.E
    16.E
    17.A
    18.D
    19.E
    20.B

    S.73

    1.doğada gördüğümüz her varlığın ismi olduğu gibi her insanında bir ismi vardır.isim insanı tanıtan ,diğer insanlardan ayıran bir unsurdur.

    2.bilinmeyen varlıkların ismi ,zihinde bir çağrışım uyandırmaz.zihinde çağrışımın uyanabilmesi için ,söylenen varlığın bilinmesi,daha önce görülmüş yada biri tarafından anlatılmış olması gerekir.çağrışım ancak bu şekilde gerçekleşir.

    4.bir tiyatro eserinde kişiler ,mekan ve zaman ''olay''etrafında birleşir

    5.tarihçi kaybedilmiş bir savaşı,kazanılmış gibi anlatamaz;çünkü tarihçinin görevi gerçekleri tüm çıplaklığıyla ,değiştirmeden aktarmaktır.roman yazarı ise ,hayal gücüne bağlı olarak olaylkarı farklılaştırarak anlatabilir.


    1 etkinlik
    ÖRNEK:Ağır adamlarla kahveye girdi Hasan.Olanları düşündü bir süre.Otursam mı oturmasam mı diye bir tereddüt geçirdi.Sonra oturdu bir köşeye isteksiz.Babadan kalma tütün tabakasını çıkardı,kalınca bir sigara sardı.Öyle dalmıştı ki masasına konan çay bardağının sesi bile dikkatini çekmemişti.

    Örnek :

    Hamdi amcamı en son 1960-1961 yıllarında gördüm. Bir iş nedeniyle Ankara'ya gelmişti. Beni görmeden gitmeyi içine sindirememiş, telefon edip geleceğini söylemişti. Tıpkı çocukluğumda babamı beklediğim gibi, camdan cama koşup gelişini bekledim. Uzun yıllar sonra birbirimizi görüp konuşacaktık. Amca yeğen birbirimize sarıldık. Hem sevinçten hem de annemi babamı anımsayıp ağladık. Çocuklarımı kucağına aldı. Onları öpüp öpüp sevdi. Kardeşim Leman Hanım, bunları görseydi, dedi. O gün onu son görüşüm oldu. Öldüğünü duyduğum zaman ne yapacağımı şaşırdım..

    79,80,96,97,98,99,100,101,102,104,105,109,110,111, 112,113,114,115,116,117,118,119,120,125,126,127,12 8,129,130,131,132,133,134,135,136,137,138,139,140 Başlığa Sığmadı

    sayfa 79
    biz insanlar metni ; ÖYKÜLEYİCİ SANAT METNİDİR.
    İLAHİ BAKIŞ ANLATIMI VARDIR.
    METİNLERDE ÖYKÜLEYCİ ANLATIMIN ORTAK ÖGELERİ
    OLAN OLAY KİŞİ Z**AN VE MEKAN VARDIR.
    on ikiye bir var metni;ÖYKÜLEYİCİ SANAT METNİDİR.
    1. ŞAHIS ANLATIM
    METİNLERDE ÖYKÜLEYCİ ANLATIMIN ORTAK ÖGELERİ
    OLAN OLAY KİŞİ ZAMAN VE MEKAN VARDIR.
    kefil metni; 3.ŞAHIS ANLATIM
    METİNLERDE ÖYKÜLEYCİ ANLATIMIN ORTAK ÖGELERİ
    OLAN OLAY KİŞİ ZAMAN VE MEKAN VARDIR

    sayfa 80
    somut isim:yatak,yorgan,soba,oda
    soyut isim:hüzün,z**an,sıcak
    12.etkinlik
    *-cik,-cağız ekleri sözcüğe küçültme,svgi,acıma anl**ları katar.
    *bu anl** -cak,-cek ekleriyle de sağlanabilir.büyü(k)-cek,yavru-cak
    *anneciğimin sesini kaç gündür duymuyorum(sevgi anl**ındadır)
    çocukcağızın halini gördün mü?(acıma anl**ındadır)
    buraya gelirken daracık bir yoldan geçtik.(küçültme anl**ındadır)

    96.sayfa
    1- Yazar, kahr**anın psikolojik durumunun betimlemesini yapıyor .
    2- kötü ve olumsuz....
    3- Bir insanın ruh çözümlmesine tahlil denir.Aynı z**anda bu betimlemedir..
    15.ETKİNLİK
    BASİT SIFATLAR : küçük , hassas , kalın , bu ...
    TÜREMİŞ SIFATLAR : endişeli , keskin , korkunç , binlerce...
    97.sayfa
    1- Nasıl davrandığını hareket , durumunu göstermek **acıyla anlatılmıştır..
    2- Tiyatroda ki kişilerin durumunu ,hal ve hareketlerını anlatıyor diğer betimlemelerde ise ruh halini betimlemektedir..


    sayfa 97
    1.hürrem sultan metnindeki betimlemeler tiyatro eserlerinde konuşanın hareketlerini,durumun açıkl**ak ve göstermek için kullanılmıştır.ayrıca olayın sahnesi ve aksesuarlaı yansıtılmıştır.
    2.bu metindeki betimlemeler ,eserde konuşanın hareketlerini,durumunu açıkl**aya yöneliktir.diğer betimleme örneklerinde kahr**anların ruh hali ve mizacını yansıtan betimlemeler yapılmıştır.

    16.etkinlik
    *-adalardan ve boğaziçinden mektuplar__insandan doğaya
    -bu dağlık alan,şimdikinden canlıydı.__insandan doğaya
    -tuz keskindir__duyular arası aktarma
    *İSTİARE
    aralarında benzerlik bulunan iki nesneden birini söyleyerek diğerini kastetmeye denir.istiarede ya kendine benzetilen yada benzeyen bulunur.ikiye ayrılır.
    açık istiare
    sadece kendisine benzetilenin bulunduğu istiaredir.
    arslanlarımız,hollandayı perişan etti.(arslanlarımız)
    şakaklarıma kar mı yağdı ne?(kar)
    kapalı istiare
    sadece benzeyenin bulunduğu istiaredir.
    can,kafeste durmaz uçar.(can)
    tekerlekler yola birşeyler anlatıyor.(tekerlekler)



    sayfa 98
    17.etkinlik
    -ev ve aile hakkında__parça bütün ilişkisi
    *mecaz-ı mürsel
    bir sözcüğü benzetme **acı gütmeden gerçek anl**ının dışında kullanmaktır.bir başka deyişle :bir şeyin parçasını verip bütününü kastetme ;bütününü verip parçasını kastetmedir.
    dalgalan sen de şafaklar gibi ey şanlı hilal(hilal)
    olaya Konya büyük tepki gösterdi(konya)

    18.etkinlik
    *betimleme öğeleri çıkarılmış metin ile normal metin karşılaştırıldığında betimleme öğeleri çıkarılmış metnin anlatımının daha düz,daha kuru bir anlatım olduğu gözlenir.betimlemelerde
    yapılan mecazlar ve benzetmelerle anlatıma kazandırılan ahenk,estetik duyguların uyanmasında önemli rol oynar ayrıca yapılan betimlemelerle anlatılan durum veya olayın zihinde canlandırılması sağlanarak anlatıma gerçeklik katılır.

    sayfa 99
    görme:sallanıyor,geçiyor,sürü sürü,çekiliyor,loş,düşüyor,doğuyor,cıvıl cıvıl,değiyor.
    işitme:çığlık çığlık ,çekiç sesleri,çıngırak,laf atmalar,uğultu
    dokunma:esiyor,serin serin,sıcak,ıslak
    kokl**a:ter kokuları
    tatma:yok


    sayfa 100
    *sıfatların çoğu çıkarılmış metinde bazı görsel öğelerin öne çıkarılması gereken özellikleri verilmediği için metnin anlatım gücü etkilenmiştir.
    *bir,yayvan,ufacık,uzun,dağınık,bir,bir,patlak,sök ük,parça,bu,dört,yanı,duvarlı,tek,kat,basık
    toprak,kalın,keskin,incecik,,avuç,pis,bu,
    *metindeki görsel öğelerin özellikleri öne çıkarıldığı için anlatım daha ahenkli,daha etkili ve daha gerçekçi bir hal almıştır.

    21.etkinlik
    *yapılan gözlem çalışmaları sonucunda gözlem yöntemleri hakkında şu sonuçlara varılır:
    gözlem yöntemleri:
    1.doğrudan gözlem(sınıf gözlemi)
    2.hatırda kalmış olayları ve varlıkları hatırl**ayla yapılan gözlem
    3.hayale dayanarak gerçekleştirilen gözlem

    22.etkinlik:
    *uzun ve geniş kanatları ,büyük ve geniş pençeleri ,keskin gözleriyle asaley ve gücün sembolü olan kartallar ,asaletlerine yakışır şekilde yükseklerde yaşar.usta bir avcı olan bu kuş ,yaşadığı yüksek yerlerden keskin gözleriyle geniş bir alanı adeta radar gibi tarar ve bulduğu avının üstüne hedefe kilitlenmiş bir füze gibi süzülür ,güçlü pençeleriyle avını yakalar

    0 yorum:

    Yorum Gönder

     
    Copyright (c) 2010 aygunhoca
    Sponsored by : Çalışma Kitabı